1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

ЧИ МАЄ МОСКОВСЬКИЙ ПАТРІАРХАТ ІСТОРИЧНЕ ПРАВО НА СТАРОДАВНІ ХРАМИ КИЄВА?

Думаю, це показує низький рівень культури людини, якщо вона ставиться без належного шанування до президента своєї країни.

З іншого боку, якщо президент хоче, щоб його поважали як президента, то він зобов`язаний поважати і захищати права громадян.

Чи поводиться Янукович сьогодні в питаннях преференцій для Української православної церкви Московського патріархату (УПЦ МП) як гарант Конституції (у якій записана свобода віросповідання), який повинен однаково захищати права віруючих всіх конфесій?

Місцеві органи влади, в яких Партія регіонів має більшість, відбирають храми у Української православної церкви Київського патріархату (УПЦ КП) і передають їх УПЦ МП.

Уряд Азарова виділяє мільйони гривень на будівництво храмів Московського патріархату. Як повинні почуватися вірні інших конфесій, а також невіруючі, коли їх податки уряд витрачає на примноження майна Московського патріархату?

Крім того, уряд планує передати Московському патріархату музеї, забравши у держави, тобто у народу України.

Подразумеваемое виправдання - мовляв, ці музей колись були храмами Московського патріархату.

Чи це так? Ну-мо розберімося.

До заснування Софіївського собору і Києво-Печерської Лаври в XI столітті Московський патріархат не має ніякого стосунку: на той момент навіть Москви ще не було.

Десятинна церква, на руїнах якої з дозволу українського уряду Московський патріархат хоче будувати свій храм, взагалі ніколи не була під управлінням Московського патріархату, оскільки монголо-татари зруйнували її в 1240 році, коли Московського патріархату не існувало.

Далі. Всупереч поширеній помилці, Російська православна церква - Московський патріархат (РПЦ МП) юридично не має відношення до Православної російської церкви (Російській імперії), яка розпоряджалася Софіївським собором, Києво-Печерською Лаврою і(неоригінальною) Десятинною церквою до 1918 року, коли Православна російська церква припинила існувати.

РПЦ МП з`явилася тільки 1943 року з благословення Сталіна.

Між 1922-м і 1926 роками єдиною визнаною державою була(), яка не має відношення до Російської православної церкви (Московського патріархату). Більш того, РПЦ МП вважаєрозкольниками.були визнані помісними церквами інших країн. А самів 1921 році, наприклад, визнали Українську автокефальну православну церкву (УАПЦ).

Таким чином, як юридична особа - правонаступник Православної російської церкви на території України, - УАПЦ, створена 1921 року священиками Православної російської церкви і підтримана більшістю священиків і мирян на території України на той момент, має більших прав на отримання в свою власність музеїв і храмів, що належали до 1918 року Православній російській церкві на території України, порівняно з РПЦ МП і її підрозділом - УПЦ МП, які з`явилися лише в 1943-му і 1992 роках відповідно.

Та й моральних прав вважати себе правонаступницею Православної російської церкви у УАПЦ більше, оскільки УАПЦ не заплямувала себе зв`язками з КДБ. Навіть патріарх Кирил визнавав співпрацю священиків РПЦ МП з КДБ.

Сьогодні в самій Росії на духовну спадщину Православної російської церкви претендують Російська катакомбна церква, Російська православна церква за кордоном (РПЦЗ) та інші, які не заплямували себе зв`язками з НКВС і КДБ. Тому в Росії деякі парафії переходять під юрисдикцію РПЦЗ і інших церков, оскільки вважають РПЦ МП, яка не виконала головного рішення останнього Всеросійського помісного собору 1917 року відновити колишній порядок управління і статут, а натомість продовжує користуватися сталінським статутом, за яким управління церкви знаходиться в руках ніким не контрольованого патріарха з його. Більше того, на думку протоієрея РПЦ МП Павла Адельгейма, статут РПЦ у ряді своїх положень суперечить церковному праву.

Кажучи ж про Софіївський собор, Києво-Печерську Лавру і руїни Десятинної церкви, то більше право на них має УПЦ КП, оскільки духовно священики УПЦ КП через висвячення () мають зв`язок із стародавніми Київськими митрополитами (включаючи їх Володимирське і Московське перебування), але на відміну від Московського патріархату, мають ще й кровну спорідненість із своїми київськими предками, які заснували 10 століть назад ці храми, що важливо в юридичному аспекті (а священництво традиційно передавалося спадково).

Але нинішній українській владі, як і Московському патріархату, здається, не важлива юридична правота або історична справедливість. Їм і на долю православ`я, мабуть, плювати. Інакше б їх хвилювало, що від православ`я відвертається все більше українців через постійні чвари в українському православ`ї внаслідок упертого небажання Московського патріархату надати автокефалію Українській православній церкві.

Образпопа і раніше не буву народі, а в комплексі з постійним розділенням, імідж православ`я просто знищується. Зрештою це може призвести до того, що українці або, повністю втративши надію на порядок в православ`ї, поповнять інші християнські конфесії, або Україну спіткає доля Чехії, де невгамовні репресії католицтва проти гуситів у ХV столітті призвели до того, що чехи стали найбільш невіруючою нацією в Європі.

Доводи Московського патріархату про те, що УПЦ КПчерез те, що за 20 років її поки не визнали православні церкви інших країн, смішний у вустах Московського патріархату, якого православні церкви інших країн не визнавали впродовж 141 року (з 1448 по 1589-й)!

Історія православ`я - це історія постійних розколів: у будь-який момент історії існують якісь православні церкви, не визнані іншими. Наприклад, на даний момент, це не тільки УПЦ КП і УАПЦ, а й Македонська, Чорногорська, Турецька і Японська православні церкви (остання визнана тільки РПЦ МП).

Більше того, всі сучасні автокефальні православні церкви Європи свого часувідколювалися, оскільки спочатку всі вони були частиною Константинопольського патріархату, а мірою отримання незалежності держав, вимагали собі незалежної церкви. При цьому реакція материнської церкви завжди була однаковою - негативною: звинувачення в неканонічності,(розколі),- ті самі, які ми чуємо від Московського патріархату по відношенню до Київського. Але це не заважало всім церквам, що відкололися, наполягати на своєму і, врешті-решт, одержувати автокефалію.

Цікаво, що термінз`явився після відколу () в 1860 році Болгарської православної церкви від Константинопольської (остання не визнавала першу до 1945 року). Хоча Болгарія на момент розколу взагалі не була незалежною державою (бо була разом з Константинополем частиною Османської імперії), Російська держава і церква (невіддільні на той момент) не засудили болгарський філетизм і схизму! Чи можна чекати щирості від московських священиків, які залежно від політичної вигоди в одних випадках підтримують явний філетизм, а в інших вишукують там, де його немає? Україна - незалежна держава, а не просто народність у складі однієї держави, як були болгари в 1860 році, і за канонами православ`я повинна бути автономною або автокефальною.

Схоже, мають рацію ті, хто вважає, що Московський патріархат служить сьогодні не цілям православ`я, а кремлівським, метою яких єпід керівництвом Москви> (не важливо, що з духовного, православного погляду,- чистої води, переважання національного початку над духовним, а це єресь).

Концепцію, яку широко просуває Московський патріархат і нинішнє керівництво Російської Федерації, Вселенський Патріарх Варфоломій засудив як богословськи неспроможну ще в 2004 році на VIII Всесвітньому російському народному соборі, організованому московським патріархатом. Спеціально для міністра закордонних справ Росії Ігоря Іванова Варфоломій заявив:. І, звертаючись до патріарха Кирила, Варфоломій писав:.

Зі свого боку УАПЦ і УПЦ КП слід було б зробити один важливий крок - об`єднання. Адже Вселенський Патріарх був готовий визнати канонічну автономію такої об`єднаної церкви під егідою Константинополя. Це міг би бути, принаймні, тимчасовий тактичний крок для підтвердження своєїв очах української громадськості (щоб припинити промивку мізків громадськості Московським патріархатом) перш ніж добиватися автокефалії. У будь-якому випадку, чи одержувати автономію під егідою Константинополя, чи одразу вимагати автокефалію - це вже питання внутрішнього обговорення об`єднаної церкви. При цьому в назві об`єднаної церкви повинні бути відображені як юридична спадщина УАПЦ в ХХ столітті, так і історична спадщина Київського патріархату: тобто,.

Така об`єднана церква була б справжнім духовним спадкоємцем стародавнього Києва, оскільки, на відміну від Московського патріархату, вона мала б безперервну хіротонію від стародавніх київських митрополитів через дві гілки: (1) Владимиро-Московське перебування київських митрополитів, (2) Галицько-Волинських екзархів, частина предків-священиків яких пізніше очолили Польську православну церкву (церква українців і білорусів Польщі) і висвячували священиків УАПЦ. Крім того, тільки українські священики мають додаткове висвячення від єрусалимського патріарха в 1620 році, коли була відновлена Київська митрополія (частина цих священиків знову ж таки опинилася в Польщі, а частина - в Православній російській церкві). Саме після цього відновлення Київської митрополії, коли вона була незалежною від Московського патріархату, Петро Могила відреставрував Софіївський собор і заснував при ньому чоловічий монастир (за що Могила канонізований православними церквами всіх країн, крім Московського патріархату). А дзвінниця Софійського собору - , так само як і мур і частково дзвінниця Києво-Печерської Лаври- були вже збудовані за замовленням гетьмана Мазепи (анафему якому Московський патріархат не відмінив, але при цьому вимагає храми собі).

Насамкінець. Якщо Пан Янукович - справжній християнин, то йому, по-перше, слід припинити порушувати права віруючих інших християнських конфесій (навіть османські тури не забирали в окупованих християн Європи їх храми).

По-друге, якщо Янукович хоче показати любов до церкви, то він би міг показати свою віру, передавши церкви Межигір'я, де до Радянської влади був один з двох головних монастирів Києва (другий за важливістю після Києво-Печерської Лаври, головний монастир запорізьких козаків).

Погодьтеся, сьогодні дещо дивно виглядає, граючи в теніс і займаючись полюванням на кістках святих.

І, звичайно, якщо Янукович - професор, то як науковий діяч він, поза сумнівом, розуміє, що частину Межигір'я необхідно передати, перш за все, музеям і археологічним службам для проведення розкопок. І в жодному разі не можна передавати Софіївський собор і музеї Києво-Печерської Лаври Московському патріархату, а також будувати на руїнах Десятинної церкви нові храми, оскільки це є історичним надбанням всього народу України, в тому числі і невіруючих.

Кость Кірнас, Київ